واژینیسموس و تاثیرش بر باروری

واژینیسموس به کشش غیرارادی واژن گفته می‌شود که افراد آن را در ابتدای رابطه جنسی، در حین قرار دادن تامپون یا هنگام معاینه لگن تجربه می‌کنند. واژینیسموس می‌تواند مقاربت را دردناک کند. (دیسپارونی)

ورزش های کگل، گشادکننده‌های واژن و مشاوره روانشناسی می‌توانند به آرامش عضلات و توقف اسپاسم کمک کنند.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس انقباض یا کشش غیرارادی عضلات اطراف واژن است. واژن بخشی از دستگاه تناسلی زنان است که قسمت پایینی رحم (دهانه رحم) را به قسمت بیرونی بدن مرتبط می‌کند.

این اسپاسم‌های عضلانی ناخواسته زمانی اتفاق می‌افتند که آلت تناسلی، انگشت، تامپون یا ابزار پزشکی در حال نفوذ به واژن هستند. اسپاسم ممکن است خفیف، ناراحت کننده یا بسیار دردناک باشد.

انواع واژینیسموس

1. اولیه

علامت واژینیسموس اولیه وجود درد همیشگی و مادام‌العمر است. از همین رو زنان هنگام رابطه جنسی دچار ترس و اضطراب شدیدی می‌شوند. آن‌ها معمولا هنگام اولین تجربه جنسی خود درد آزاردهنده ناشی از اسپاسم شدید عضلات واژن را احساس می‌کنند.

2. ثانویه

واژینیسموس ثانویه یا اکتسابی در یکی از مراحل زندگی زنان ایجاد می‌شود. در واقع فرد از ابتدا هنگام رابطه جنسی دچار دردهای شدید و آزاردهنده نبوده و پس از یک اتفاق مشخص همچون عفونت، یائسگی، تجربه رویداد آسیب‌زا، زایمان، جراحی، اشتباه پزشکی و مشکلات عاطفی دچار آن خواهد شد.

3. موقعیتی

در این حالت اختلال واژینیسموس تنها در موقعیت خاصی بروز پیدا می‌کند. برخی زنان این بیماری را هنگام برقراری رابطه جنسی تجربه خواهند کرد، اما موقع معاینه پزشکی یا گذاشتن تامپون قاعدگی مشکلی ندارند.

واژینیسموس | Vaginismus

واژ‌ینیسموس چقدر شایع است؟

بعلت اینکه بسیاری از مردم ممکن است از صحبت‌کردن در مورد مشکل با پزشک خود خجالت بکشند میزان شیوع آن مشخص شد‌ه نیست.

چه کسانی ممکن است به واژینیسموس مبتلا شوند؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سالهای نوجوانی یا اوایل بزرگسالی، زمانی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می‌کند ظاهر شود. این عارضه همچنین می‌تواند اولین باری که فرد سعی می‌کند از تامپون استفاده کند یا معاینه لگنی در مطب انجام دهد، رخ دهد.

علت واژ‌ینیسموس چیست؟

تحقیقات به طور دقیق مشخص نکرده است که چرا برخی افراد واژینیسموس را تجربه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد ترس و اضطراب از داشتن رابطه جنسی می‌تواند با بروز اختلال واژینیسموس مرتبط باشد. عفونت های مثانه، عفونت های ادراری می‌توانند درد واژینیسموس را بدتر کنند!

عواملی که ممکن است به واژینیسموس کمک کنند عبارتند از:

• اختلالات اضطرابی
  • آسیب های زایمان، مانند پارگی واژن
  • جراحی‌های قبلی
  • ترس از رابطه جنسی یا احساسات منفی در مورد رابطه جنسی، شاید به دلیل سوء استفاده جنسی در گذشته، تجاوز جنسی یا تروما

این مشکلات می‌توانند علائمی مشابه واژینیسموس ایجاد کنند:

آتروفی واژن: کمبود استروژن پس از یائسگی باعث نازک‌شدن و خشک‌شدن پوشش واژن می‌شود. (آتروفی واژن).

وستیبولیت ولوار: این وضعیت باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) می‌شود. افراد ممکن است در تمام طول دخول اولیه درد داشته باشند.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم واژینیسموس عبارتند از:

• ناراحتی یا درد در هنگام دخول
  • ناتوانی و بی‌میلی در رابطه جنسی
  • سفتی و سوزش واژن به هنگام نزدیکی

در صورت داشتن رابطه جنسی دردناک یا درد هنگام قرار دادن تامپون، باید به پزشک مراجعه کنید. این احساسات طبیعی نیستند.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما در مورد علائم و سابقه پزشکی و جنسی شما می‌پرسد. معاینه لگن می‌تواند به رد سایر مشکلات یا تایید وجود اسپاسم عضلانی کمک کند.

واژینیسموس چگونه مدیریت یا درمان می‌شود؟

درمان‌های واژینیسموس بر کاهش رفلکس ماهیچه‌های شما تمرکز دارد که باعث کشش آنها می‌شود.

درمان موضعی : لیدوکائین موضعی یا کرم‌های ترکیبی ممکن است به کاهش درد مرتبط با این بیماری کمک کند.

فیزیوتراپی کف لگن : یک فیزیوتراپ به شما یاد می‌دهد که چگونه عضلات کف لگن خود را شل کنید.

درمان گشادکننده واژن : گشادکننده‌های واژن دستگاه‌هایی لوله‌ای شکل هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آنها کشش واژن است.

مشاوره های روانشناسی : به شما کمک می‌کند تا چگونگی تاثیر افکار بر احساسات و رفتارهای جنسی را درک کنید.

سکس درمانی : درمانگران جنسی آموزش دیده با افراد و زوج ها کار می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا دوباره از روابط جنسی خود لذت ببرند.

عوارض واژ‌ینیسموس چیست؟

واژینیسموس می‌تواند بر زندگی جنسی و روابط شما با همسرتان تأثیر بگذارد. هم‌چنین می‌تواند بر سلامت روان شما نیز تأثیرگذار باشد و منجر به افزایش اضطراب شود.

• اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، واژ‌ینیسموس ممکن است باردار شدن را نیز دشوارتر کند!

بسیاری از افراد مبتلا به واژینیسموس پس از درمان دیگر این مشکل را تجربه نمی‌کنند. اما درمان موفقیت‌آمیز زمان می‌برد، بنابراین باید صبور باشید. به یاد داشته باشید که با درمان واژ‌ینیسموس می‌توان تعاملات جنسی رضایت بخش و لذت بخشی را تجربه نمایید.

اگر دچار اسپاسم عضلانی یا درد می‌شوید که رابطه جنسی را ناخوشایند یا غیرممکن می‌کند، خجالت نکشید که با پزشک خود صحبت کنید!

بسیاری از افراد پس از درمان واژینیسموس، بهبود قابل توجهی در زندگی جنسی و سلامت روان خود مشاهده می‌کنند.