هیستروسکوپی و تشخیص علت ناباروری

هیستروسکوپی روشی است که به جراح اجازه می‌دهد تا داخل رحم شما را به منظور تشخیص و درمان علل مختلف بررسی نماید.

هیستروسکوپی چیست؟

هیستر‌وسکوپی عمدتاً برای تشخیص و درمان علل خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده می‌شود.

هیسترو‌سکوپی با استفاده از یک هیستروسکوپ انجام می‌شود، یک لوله نازک و نورانی که برای بررسی دهانه رحم و داخل رحم شما وارد واژن می‌شود. از این روش می‌توان برای برداشتن پولیپ، فیبروم و تا حدودی برای برطرف کردن چسبندگی نیز استفاده نمود.

هیستروسکوپی می‌تواند بخشی از فرآیند تشخیصی و همچنین فرآیند درمان باشد و معمولا با بی‌هوشی انجام می‌شود و نیاز به بستری ندارد. چون یک روش بسیار ساده است و در صورتی که فقط هدف تشخیص باشد، ممکن است پنج الی ده دقیقه و یا در مواردی، نهایتا 30 دقیقه به طول انجامد.

هیستروسکوپی تشخیصی چیست؟

این فرآیند، بی‌نظمی‌های ساختاری در رحم شما را شناسایی می‌کند که ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی شود. همچنین ممکن است برای تأیید نتایج سایر آزمایش‌ها مانند سونوگرافی یا هیستروسالپنگوگرافی (HSG) استفاده شود. HSG یا عکس رنگی رحم یک آزمایش با اشعه ایکس است که برای بررسی مسدود بودن لوله های فالوپ استفاده می‌شود.

اگر طی هیستروسکوپی تشخیصی وضعیت غیرطبیعی تشخیص داده شود، پزشک ممکن است هیستروسکوپی درمانی را به طور هم‌زمان انجام دهد و در حین عمل تصمیم به برطرف کردن آن بگیرد، به طور مثال می‌تواند در صورت وجود پولیپ آن را بردارد.

هیستروسکوپی | hysteroscopy

چرا به هیستروسکوپی نیاز دارم؟

هیستروسکوپی در درجه اول برای شناسایی و درمان شرایطی استفاده می شود که باعث خونریزی غیرطبیعی رحم، خونریزی شدید قاعدگی، لکه بینی نامنظم بین قاعدگی و خونریزی پس از یائسگی می‌شود.

پزشک شما ممکن است هیسترو‌سکوپی را برای تشخیص و اصلاح شرایط رحمی زیر انجام دهد:

• تشخیص یا برداشتن پولیپ ها و فیبروم ها : هیستروسکوپی برای یافتن و حذف این ناهنجاری‌های ساختاری رحم استفاده می‌شود. برداشتن پولیپ رحم با جراحی، پلیپکتومی هیستر‌وسکوپی نامید‌ه می‌شود. برداشتن فیبروم با جراحی، میومکتومی هیستروسکوپی نامید‌ه می‌شود.
  • برطرف کردن چسبندگی های رحمی : به عنوان مثال سندرم آشرمن، چسبندگی رحم به علت وجود بافت اسکار است که ممکن است منجر به تغییر در جریان قاعدگی و ناباروری شود. هیسترو‌سکوپی می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا چسبندگی‌ها را پیدا نموده و در صورت امکان از بین ببرد.
  • تشخیص ناهنجاری‌های رحمی : به طور مثال هیسترو‌سکوپی می‌تواند به تعیین اینکه آیا شما سپتوم رحم دارید یا خیر کمک می‌کند!
  • تشخیص علت خونریزی غیر طبیعی واژن در سنین باروری و بعد از یائسگی
  • تشخیص علت سقط های مکرر یا مشکلات باروری
  • تشخیص و برداشتن بافت جفت باقیمانده پس از تولد

شما نباید هیستروسکوپی انجام دهید اگر:

• باردار هستید!
  • عفونت لگنی دارید!

چه زمانی باید هیستروسکوپی انجام شود؟

اگر قاعدگی‌های شما منظم باشد، جراح احتمالاً برنامه‌ریزی هیسترو‌سکوپی خود را برای هفته اول پس از توقف خونریزی توصیه می‌کند. این زمان‌بندی بهترین دید را از داخل رحم شما فراهم می‌کند. اگر سیکل‌های قاعدگی نامنظم دارید، ممکن است لازم باشد با جراح خود کار کنید تا بهترین زمان را برای هیستروسکو‌پی خود بیابید. اگر یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید، این روش می‌تواند در هر زمانی انجام شود.

اقدامات لازم قبل از هیستروسکوپی

1. گرفتن شرح حال پزشکی توسط پزشک

2. اطلاع از داروهای مصرفی. به طور مثال ممکن است لازم باشد مصرف داروهایی که از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کنند (ضد انعقادها) از جمله آسپرین را متوقف کنید.

3. معاینه فیزیکی، معاینه لگن

4. تست بارداری

• ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون یا تکمیل سایر آزمایشات تشخیصی نیز باشد.

هیستروسکوپی می‌تواند از پنج دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد. طول مدت این روش بستگی به تشخیصی یا درمانی بودن آن دارد و اینکه آیا یک روش اضافی مانند لاپاراسکوپی به طور همزمان انجام می‌شود یا خیر!

آیا بعد از هیسترو‌سکوپی باید یک شب در بیمارستان بمانم؟

هیسترو‌سکوپی، یک جراحی جزئی در نظر گر‌فته می‌شود و تحت بی‌هوشی انجام می‌شود. معمولاً نیازی به بستری‌شدن یک شبه در بیمارستان ندارد و همان روز مرخص می‌شوید.

مزایای هیسترو سکوپی چیست؟

هیستروسکوپی می‌تواند به جراح شما این امکان را بدهد که با یک جراحی شرایط را تشخیص داد‌ه و درمان کند. هم‌چنین این قدرت را به جراح شما می‌دهد تا ناهنجاری‌های رحمی را بیابد و بدون آسیب رساندن به بافت اطراف، آن‌ها را حذف کند.

هیستروسکوپی چقدر ایمن است؟

هیستروسکوپی یک روش بی خطر در نظر گر‌فته می‌شود. مانند هر جراحی دیگری، ممکن است عوارضی داشته باشد:

• خونریزی شدید
  • اسکار داخل رحمی
  • در موارد نادر صدمه به دهانه رحم، روده یا مثانه
  • واکنش به ماده‌ای که برای بزرگ کردن رحم شما استفاده می‌شود.

مراقبت های بعد از هیستروسکوپی

بسیاری از زنان پس از انجام هیستروسکوپی، قادر به بازگشت به فعالیت‌‌های عادی خود در همان روز می‌باشند. اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا پایان روز استراحت کنند. البته لازم به ذکر است در صورت استفاده از بیهوشی عمومی، ممکن است نیاز به چند روز استراحت باشد.

پس از اتمام هیستر‌وسکوپی شما می‌توانید تغذیه‌ی طبیعی و روزانه‌ی خود را از سر بگیرید. البته ممکن است انقباضات رحمی، مشابه انقباضات دوران پریود را تجربه کنید و یا حتی تا چند روز لکه بینی یا خونریزی غیر طبیعی واژن داشته باشید که این‌ موارد طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. مگر آنکه خونریزی یا دردهای شدید وجود داشته باشد که در آن صورت لازم است به پزشکتان اطلاع دهید.

همچنین اجتناب از رابطه جنسی به مدت یک هفته و یا تا زمانی که خونریزی و لکه بینی‌ به طور کامل قطع گردد، توصیه می‌شود تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد!